Memilih Gunting Kain

Photo by Nick Demou: https://www.pexels.com/photo/several-scissors-1319460/

Bagi anda yang baru berkecimpung dalam dunia jahit menjahit, memilih gunting kain yang bagus sangatlah penting dan ianya merupakan satu kewajiban.Untuk membeli gunting kain, ikutilah beberapa tips berikut ini :

1. Belilah gunting yang bagus (mahal). Gunting yang bagus tahan lebih lama, daripada membeli gunting yang murah tetapi kena ganti selalu.

2. Belilah gunting di kedai benang/alatan menjahit, jangan beli gunting kain di kedai buku atau tempat foto copy. Tanyakan kepada penjual, gunting kain yang bagus dan menjadi pilihan tukang jahit, mereka pasti lebih tahu dan berpengalaman .

3. Minta pendapat dari penjahit lain tentang gunting kain yang bagus dan dimana kita boleh membuat pilihan seterus membelinya.

4. Jangan lupa untuk menguji gunting sebelum dibeli. Cubalah memotong kain yang tipis dan licin, kalau tidak ada kain sutera, anda boleh mencuba pada kain satin. Perhatikan hasil guntingan, apakah kain lari dan apakah gunting tersebut selesa dipegang, tidak licin atau berat bagi tangan anda.

5. Jagalah gunting anda… Jangan pernah sekalipun menggunakan gunting kain untuk menggunting benda-benda lain, walaupun sehelai kertas !! Apalagi untuk menggunting bungkus perencah mee segera! Gunting akan menjadi cepat tumpul. Jauhi gunting dari jangkauan anak-anak anda (ini yang paling penting ). Selamat menggunting kain…

PETUA MENAJAMKAN GUNTING Gunting yang tajam amat memudahkan kerja-kerja anda, tak kiralah gunting kain, gunting kertas atau gunting dapur. Untuk masaalah gunting tumpul, cuba gunting helaian daun sirih satu persatu. Anda juga boleh mengasah gunting dengan menggunting botol menggunakan gunting tersebut. Lakukan ‘guntingan’ sebanyak yang mungkin. Anda akan dapati gunting yang tumpul itu akan tajam semula. Lagi satu petua nak tajamkan mata gunting adalah dengan mengasah mata gunting anda pada cermin tingkap. Cubalah, tak rugi mencuba petua orang lama….

Kredit artikel:  blog jahitan fiza

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Shopping Cart
  • Your cart is empty.